Kup bilety


 

Kalendarz


Pomiędzy

POMIĘDZY wg Ślubu Witolda Gombrowicza, scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak, obsada: Ida Bocian; Łukasz Dobrowolski; Marek Sadowski; Bartłomiej Sudak.

NAJLEPSZY SPEKTAKL OFFOWY NA POMORZU wg podsumowania roku teatralnego 2015 GAZETY ŚWIĘTOJAŃSKIEJ.

Ślub Witolda Gombrowicza to dramat, którego głównym obszarem poszukiwań jest problem wolności osobistej, wolności totalnej, pierwotnej, zbliżającej się do Absolutu.

Ślub to zrytualizowany obrzęd świata zewnętrznego, który sankcjonuje swoim prawem powstanie symbolu rodziny. Czy to obyczaj, kultura, religia dają prawo do związku, czy też jest to indywidualny wybór jednostki, nieskrępowana decyzja woli? Główny bohater dramatu, Henryk, powołany do odegrania roli w tym świecie i sztucznie wierzący w swoją tożsamość, po powrocie z wojny zdaje sobie sprawę z ciągłych, nieustannych przemian zależnych od ludzi, których napotyka. Gotowy do walki ze stereotypami ludzkimi, rozpoczyna samotną bitwę o swoje JA w świecie zdegradowanym i zafałszowanym. Czy te wszystkie doświadczenia pozwolą Henrykowi odkryć w sobie autentyczność i wolność? Czy wygra tę walkę? Zobaczymy.

 

Fragmenty recenzji:

"Pomiędzy" Teatru Gdynia Główna to bardzo udana propozycja teatru offowego, zarówno na poziomie kompozycji, jak uniwersalnego przekazu. To przykład świadomego podążania ścieżką kontestacji rzeczywistości przez Ewę Ignaczak przy jednoczesnym odblokowaniu zahamowań w wyrażaniu zachwytu nad tekstem. Obecna sytuacja w Polsce mogła sprzyjać reminiscencjom i folgowaniu wyobraźni reżyserki, a nawet popadaniu w stan energetycznego odrętwienia, jednak całość przemawia ponad zbiorowościami, tymi lub tamtymi. Po raz pierwszy w siedlisku Teatru Gdynia Główna skojarzono w związki tekst i przestrzeń tak, aby ciągle pozostawać poza przestrzenią, czego oczekiwałby Gombrowicz. Forma burzyła sformalizowanie wywołane pozycją, jaką przyjęło się podczas "trójstacjonarnego" wędrowania poprzez wyłożoną posadzką podziemną przestrzeń. I może to właśnie owe podziemia nadały kolejne walory temu spektaklowi […] Ewie Ignaczak udało się "postawić" najlepszy od lat spektakl, wcale nieprzekroczeniowy, ale offowo wysmakowany i dojrzały. Dwie godziny udanego spotkania z plątaniną znaczeń i "dutknięć"[…]

Katarzyna Wysocka - Kościół ziemski Henryka i Ewy Ignaczak, czyli "Pomiędzy" Teatru Gdynia Główna – Gazeta Świętojańska

 

„Człowiek jest poddany temu co tworzy się >>między<< ludźmi i nie ma dla niego innej boskości jak tylko ta, która z ludzi się rodzi." Tak Witold Gombrowicz rozpoczyna wstęp do „Ślubu". Dlaczego ludzie, którzy deklarują ogromną religijność i wiarę w Boga, tak często nie wykazują ani odrobiny szacunku do drugiego człowieka? Tę naszą narodową cechę widział bardzo wyraźnie Gombrowicz. W pełnym świetle pojawia się ona także w inscenizacji Teatru Gdynia Główna, w reżyserii Ewy Ignaczak[…] W spektaklu mamy czterech aktorów, a wszyscy grają znakomicie. Henryk w wykonaniu Łukasza Dobrowolskiego staje się niemal Hamletem. Władzio/Pijak – w tej roli rewelacyjny Marek Sadowski – ze swoją diaboliczną powierzchownością to odwrócony Horacy – zły doradca, który z uśmiechem przygląda się, jak akcja zmierza ku katastrofie. Ida Bocian i Bartłomiej Sudak jako rodzice Henryka/para królewska – są zmęczeni, biedni i groteskowi, dokładnie jak namalował ich Gombrowicz […]

Katarzyna Gajewska: A to palic właśnie!- Dziennik Teatralny Trójmiasto

 

miejsce


Teatr Gdynia Główna Plac Konstytucji 1
81-354 Gdynia
Polska

Belépés



Az alábbi közösségi oldal fiókokat is hozzácsatolhatja fiókjához:

sign in with google